Kor over zijn zwembad Aquapelle

30-12-2020
 
“Het leukst aan mijn werk als zwembadbeheerder? Dat zijn toch eigenlijk wel mijn werkzaamheden in de machinekamer. Ik word wegwijs gemaakt door de installateur, en daarnaast is het vooral een kwestie van gewoon doen. Gelukkig zijn door mijn achtergrond in de techniek, veel dingen voor mij best vanzelfsprekend.”
 
Aan het woord is Kor Perdijk, al sinds 2013 werkzaam bij Sportief Capelle, maar sinds de opening van Aquapelle overgestapt naar het team van het zwembad. “Ik heb nu een vaste standplaats hier in het bad en dat was een bewuste keuze. Ik ben er nu verantwoordelijke voor dat het zwembad schoon en veilig is voor onze gasten.”
 
Kor start zijn werkdag met een rondje door de gehele accommodatie. “Ik loop alles na. De kleedkamers, het zwembad, de machinekamer. Ik doe overal de lichten aan, zodat bijvoorbeeld ook de gebruikers van de sporthal prettig binnenkomen. Ook controleer ik of alles nog steeds schoon is van de vorige avond en waar nodig stuur ik meteen bij.” Kor is op die manier de ogen en oren van het zwembad en dus een belangrijke schakel in het dagelijks reilen en zeilen ervan.
 
“Natuurlijk is in de machinekamer bijna alles computergestuurd. Maar ook als er geen storingen zijn, is het goed om met een menselijk oog alles te blijven controleren. En uiteraard moeten er ook handelingen gedaan worden die niet overgelaten kunnen worden aan de techniek” vertelt Kor.  “Zoals vaten vullen, gegevens noteren in logboeken en vlokmiddel bijvullen. Dit laatste doen we om kleine deeltjes vuil in het zwembadwater aan elkaar te binden. Op die manier kunnen ze worden opgevangen in het filter, anders zouden ze erdoorheen glippen.”
 
Verder behoort het tot Kors takenpakket om het zwembad schoon te maken én te houden. “Rondom het zwembad doen de zwembadmedewerkers veel zelf, maar daarnaast neem ik een groot deel van de schoonmaak voor mijn rekening. De kleedkamers krijgen regelmatig een goede schrobbeurt, de toiletten, de entreehal. En vergeet alle ramen niet die gezeemd moeten worden” vult Kor lachend aan. “Omdat ik aanspreekpunt ben voor veel mensen, ben ik daarnaast flexibel en kan ik snel schakelen. Leveranciers opvangen en te woord staan, reageren op een alarmmelding van het invalidetoilet, een monteur naar de juist plek brengen, het hoort er allemaal bij.”
 
Misschien staan gasten niet altijd stil bij wat er allemaal moet gebeuren om het zwembad en het water in topconditie te houden. Gelukkig is daar een team met mensen zoals Kor die daarvoor zorgt. Voor hen het allemaal heel normaal. Toch is ook Kor blij dat hij vaak complimenten krijgt van de zwemmers “Ik hoor regelmatig van gasten dat ze zo blij zijn met het zwembad. Dat het zo lekker dichtbij is en hoe heerlijk het is om hier te komen zwemmen. Kijk, daar doen we het allemaal voor!”